آشنایی با سنگ مرمر و عوامل موثر

سنگ مرمر

آشنایی با سنگ مرمر ، ویژگی ها و کاربرد های آن و عوامل موثر بر قیمت آن ، سنگ مرمر که نام علمی آن آلاباستر (alabaster) است، نوعی سنگ آهک نسبتاً متراکم می باشد که با ته نشین شدن کربنات کلسیم در حفره های لایم استون که غنی از بی کربنات می باشند تشکیل می شود.آشنایی با سنگ مرمر و عوامل موثر .

این سنگ دارای زیبایی خاصی است که نه تنها به رنگ و طرح آن مربوط است بلکه به درجه شفافیت آن نیز ارتباط دارد .سنگ مرمر نیز نظیر تراورتن محصول عملکرد چشمه‌های آبگرم قدیمی می‌باشد و معمولاً لایه هایی در میان لایه‌های تراورتن دیده می‌شود.

مرمر مولتی کالر (Multi Color Onyx)

در فرایند کارائی چشمه‌های آب گرم، اگر افت دمای آب کند باشد، آراگونیت بوجود می‌آید و اگر افت دما به تندی صورت گیرد، تراورتن تشکیل می‌گردد. در ایران به سنگ حاصل از آراگونیت مرمر می‌گویند. نام تجاری مرمر، انیکس می‌باشد و به رنگ‌های سبز, لیمویی، زرد کهربایی، سفید شیری، عسلی تیره و قهوه ای دیده می‌شود. میزان ذخایر این سنگ در کشور اندک می‌باشد.

در روی سطح سنگ مرمر رگه هایی با رنگهای متفاوت وجود دارد که این موضوع بستگی به نوع ناخالصی و غلظت آن دارد.

بیشترین ترکیبات تشکیل دهنده سنگ مرمر، کلسیت و پس از آن آراگونیت است.

دیگر مواد معدنی موجود در سنگ مرمر، خاک رس و کوارتز می باشند. امکان دارد رنگ سنگ سفید و یا متفاوت مانند رنگهای بژ، نارنجی، قهوه ای، صورتی، قرمز، سبز، آبی آسمانی و زرد باشد که رنگ سنگ نیز به نوع ناخالصی و میزان غلظت آن در سنگ بستگی دارد.

به ندرت رنگ سنگ مرمر یک دست می شود، رگه ها یا نقطه های قرمز متمایل به قهوه ای زیادی در این نوع سنگ دیده می شود و این به علت حضور اکسید آهن است.

علت تنوع رنگ وجود املاح آهن و آلومینیوم و منیزیم و … می‌باشد اگر در آن اکسید آهن آبدار وجود داشته باشد رنگ آن قهوه‌ای و یا زرد می‌باشد، رنگ سرخ و یا صورتی آن به دلیل وجود اکسید آهن بی‌آب یا دهیدراته در آن می‌باشد. اگر دارای منگنز و مواد زغالی باشند رنگ آن‌ها کبود، خاکستری یا سیاه است.

سنگ های مرمر در ضخامت های کم بسیار شکننده هستند که می توان با رزین های اپوکسی آن را تقویت کرد.

همچنین مقاومت سنگ مرمر به آلودگی های جوی بسیار کم است، بنابراین می بایست از آن بیشتر در دکوراسیون داخلی و فضاهایی با میزان رطوبت کم استفاده کرد،

حتی در مکانهایی مانند آشپزخانه و یا حمام که امکان وجود اسیدهایی ضعیف هست، از سنگ مرمر نباید استفاده کرد.آشنایی با سنگ مرمر و عوامل موثر

سنگ مرمر سنگ یک دست و محکمی می‌باشد که بیشترین استفاده آن در ساخت لوازم تزئینی است و از قدیم مجسمه سازی یکی از پر کاربردترین موارد سنگ مرمر بوده، گلدانهایی در مصر یافت شده اند که پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح با سنگ مرمر ساخته شده اند،

در منازل نیز کاربرد دارند و برای کف سالن، قرنیز، دیوار و اپن آشپزخانه از آن استفاده می‌شود.

باید توجه داشت که سنگ‌های مرمر در معرض نور آفتاب استفاده نشوند زیرا کدر شده و رنگ خود را از دست می‌دهند.

مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان، مجسمه سازی، ساخت کاشی مرمر و به عنوان دیوارپوش سرویس های لوکس به کار میرود.

 

بهترین سنگ برای کف ساختمان

سنگ ساختمانی | معرفی و تشریح انواع سنگ های مورد استفاده در

مهم ترین ویژگی های سنگ مرمر

  1. این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و میتوان آن را جلا داد.
  2. مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند به طور مثال سنگ مرمر گرما را جذب نمیکند و به همین دلیل سطح آن همیشه خنک استبه همین خاطر با استفاده در کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا میشود.
  3. این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمیدارد به همین خاطر نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام میشود و با یک دستمال مرطوب میتوان آن را تمیز کرد.
  4. سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است. دلیل این درخشندگی، نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین میباشد. در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ میدهد. این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه می باشد.
  5. قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار میروند بالاتر است.
  6. آشنایی با سنگ مرمر و عوامل موثر

قیمت سنگ مرمر

قیمت سنگ های مرمر به چندین عامل بستگی دارد :

  1.  رنگ و طرح متفاوت : هر چقدر رنگ سنگ مرمر یکدست و خاص باشد از قیمت بالاتری برخوردار است.
  2. کیفیت و آنالیز سنگ :هرچه به حد مطلوب آنایز سنگ مرمر نزدیکتر باشد قیمت بالاتر خواهد بود.
  3. ابعاد سنگ : هر چقدر ابعاد و ضخامت سنگ بزرگتر بتشد قیمت آن هم بالاتر می باشد.
  4. نوع فرآوری سنگ : نوع فرآوری سنگ نقش تعیین کننده ای در قیمت سنگ مرمر دارد . نوع رزین یا اپوکسی ، استفاده از تکنولوژی UV ، دقت در برش و گونیا بودن سنگ ، میزان ساب و پولیش سنگ ، توری پشت سنگ و نوع بسته بندی و حمل ونقل سنگ های مرمریت در قیمت سنگ های مرمرتاثیر خواهد داشت .
  5. سورت سنگ : سنگ های مرمر بعد از مرحله برش و ساب سورت بندی می شوند که سورت های متفاوتی هم دارند، اگر به صورت بوک مچ باشد قیمت آن بالاتر می باشد.

کاربردهای سنگ مرمر

اکثر معماران معتقدند استفاده از سنگ های مرمر به دلیل نقش ها و رنگ های گوناگون می توانند با هرگونه سبک و سیاق چیدمان و دکوراسیون هماهنگ شوند.

غالب دکوراتورها به گونه ای از سنگ های مرمر در دکوراسیون خانه ها بهره می برند تا به چیدمان حالت وزین و گران بودن ببخشند.

علاوه بر شکوه و زیبائی چشمگیر سنگ های مرمر در خانه می توان با بهره گیری آن ها بر روی استحکام و مقاومت سرمایه گذاری نمود. سنگ های مرمر به دلیل خنک بودن سطح آن ها فضای خانه را سرد نگه می دارند.

بنابراین، در نقطه ای از ایران که دارای آب و هوای گرمسیر هست می توان از آن به عنوان کفپوش ساختمانی استفاده کرد.

سنگ های مرمر در برابر هرگونه ماده شیمیایی مقاوم بوده، به مرور زمان خراش برنداشته و ساییده نمی گردد.

از گذشته تا کنون از سنگ های مرمر در مصر و یونان باستان برای ساخت معابد و صومعه ها استفاده می کردند.

علاوه بر ساخت معابد و صومعه ها که جزء بیشترین کاربرد سنگ مرمر محسوب می شده، از سنگ مرمر به دلیل فراوانی و نیز قیمت نه چندان بالای آن نسبت به امروز در راهروها، راه پله ها، حمام ها و نمای داخلی و خارجی سازه ها و ساختمان ها بهره برداری می شده است.

و مهم ترین دلایل کاربرد این نوع سنگ ساختمانی در آن زمان و حتی حال حاضر مقاوم بودن در برابر هرگونه شرایط جوی و اقلیمی و بارش باران و برف به شمار می رود.

سنگ های مرمر به دلیل گران قیمت بودن کمتر از گذشته به مصرف می رسند اما خرید و اجرای آن ها می تواند به سرمایه ای باشکوه مبدل گردد.

در گذشته به دلیل وفور استفاده از سنگ های مرمر نه تنها در امورات کوچکی چون مجسمه سازی بهره گرفته می شده بلکه به عنوان دیوارپوش نمای داخلی خانه ها و سازه ها را لوکس می کرده است.

سنگ اصیل و فریبنده مرمر به دلیل دارا بودن سطح هموار و درخشان همواره مورد توجه بوده و در مواردی مانند کابینت، کفپوش، سرویس های بهداشتی، شومینه و… مورد استفاده قرار می گیرد.

نظافت آسان به وسیله یک دستمال ساده نم دار و جذب نکردن گرد و غبار از مزایای حائز اهمیت این نوع سنگ ساختمانی محسوب می گردد.

سنگ‌های مرمر سبزرنگ که در صورت وجود مقداری دولومی در آهک‌ها، منیزیم موجود در دولومی تحت تأثیر عمل دگرگونی با مواد دیگر آمیخته شده بوجود می آید، در ایران بیشتر در اماکن مذهبی به کار می‌روند.

امروزه از سنگ مرمرها استفاده های غیرمعمولی هم می شود به طور مثال از مرمر کارارا در تولید قاب برخی محصولات دیجیتال نظیر آیفون و لپ‌تاپ استفاده می‌شود،

در زمینه تولید فریم عینک، پودر مرمر همچنین به عنوان منبع کلسیم به گاوهای شیرده و مرغ‌ها نیز خورانده می‌شود و یا از پودر مرمر به عنوان جزئی از رنگ‌ها، محصولات پلاستیکی،

کاغذ و خمیردندان استفاده می‌شود همچنین در صنایع داروسازی به علت خاصیت حنثی کنندگی اسیدی که دارد به عنوان جزئی از داروهای آنتی اسید نظیر تامز (Tums) و آلکا-سلتزر (Alka-Seltzer) استفاده می‌شود.

یا اینکه از پودر مرمر به عنوان ساینده ملایم در تمیز کردن سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه می‌توان استفاده کرد و جرم‌های شدید را با آن از بین برد. در برخی صنایع شیمیایی، رودخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی نیز به عنوان خنثی‌کننده اسید و تنظیم PH از پودر مرمر استفاده می‌شود.

معادن سنگ مرمر ایران

مرمر خالص سفید رنگ است که مهم‌ترین و بهترین معدن آن در و ده رستم بم و قروه سنندج و همچنین در کشور ایتالیا واقع شده است.

بهترین معادن مرمر دنیا در ایران و ایتالیا وجود دارد که از نظر تنوع رنگی ایران برتر از ایتالیا می‌باشد.

در مکان‌هایی از ایران معادن مهمی از مرمر وجود دارد که از شاخص‌ترین این مکان‌ها می‌توان به مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر سبز عباس آباد جلفا، مرمر خلج خراسان، مرمر سبز آب باریک آذرشهر، مرمر صورتی نقده در استان آذربایجان غربی، مرمر اسفند کرمان،

جوشقان اصفهان، مرمر سبز شاهین دژ، مرمر سبز توران پشت یزد و مرمر سبز بورق یزد و تنگویه (تلنگویه) سیرجان، ده رستم بم و معادن مرمر محلات و استان فارس را نام برد.

بهترین سنگ های مرمر دنیا

معادن مرمر هرات بزرگترین معدن سنگ مرمر سفید با کیفیت افغانستان می‌باشد.

بهترین معادن مرمر دنیا در ایران و ایتالیا وجود دارد که از نظر تنوع رنگی ایران برتر از ایتالیا می‌باشد. می توان گفت مرغوب‏ترين سنگ‏هاي مرمر جهان در ايتاليا توليد مي‌شود.

ايتاليا يکي از بزرگترين توليدکنندگان سنگ مرمر در جهان است.

بازار سنگ ایران

به این مطلب امتیاز بدهید

abbasi

سلام ... من مقداد عباسی هستم مدیر وب سایت بازار سنگ ایران . در مجموعه بازار سنگ ایران متعهدانه می کوشیم تا بهترین اطلاعات و محصولات را برای شما مخاطبان گرامی تدارک ببینیم .

پست های مرتبط

Leave Your Comment